Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rituál - mezi výtvarným a divadelním
Janda, Jakub ; Pfeiffer, Jan (vedoucí práce) ; Tsikoliya, Lenka (oponent)
Diplomová práce pojednává o rituálu, jakožto pojítku mezi výtvarným a divadelním světem. V teoretické části je prozkoumáno široké pole rituálů, které poslouží jako východisko pro pedagogický úkol. V didaktické části je kladen důraz na nahlížení na umění jako na jeden celek z pohledu teorie "Gesamtkunstwerku", kdy je možné žáky pomocí výtvarných aktivit seznamovat s dalšími tématy z oblasti kultury, umění a historie. Na základě průzkumu problematiky oblasti rituálů byla vybrána opera Rosenkavalier jako vhodné téma pro didaktickou transformaci. Díky ní je nejen možné se zaměřit na problematiku rituálů, ale prozkoumat i období baroka a rokoka, vládu Marie Terezie, případně zajít do oblasti literatury skrze dílo Huga von Hofmannsthala, autora libreta, seznámením se s operou, jako dramaticko-hudební divadelní formou a dílem Richarda Strausse, autora hudby k této opeře. Autorská část práce se zaměřuje na formy kresby a její použití v souvislosti s dramatickým uměním. KLÍČOVÁ SLOVA rituál, drama, opera, baroko, rokoko, výtvarná řada, kresba, performance, prostor, čas
Vitráž jako východisko pro výtvarnou řadu na ZUŠ
KŘEPELKOVÁ, Lenka
Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a projektovou. Teoretická část se nejdříve obecně zabývá vitráží jako prvkem v architektuře a pozornost je věnována také vývoji lidového malířství na sklo v Čechách, které bylo nedílnou součástí historického vývoje sklomalby u nás. Dále se práce zaměřuje na vitráž coby námět ve výtvarné kultuře. Jedná se o vývoj zasklívání okenních otvorů od nejstarších zmínek a důkazů o používání těchto metod až po moderní impulzy 20. století. Druhá část práce je věnována výtvarným činnostem ve výtvarné výchově a také pojednává o rámcovém vzdělávacím programu této výchovy. Okrajová pozornost je směřována i k projektovému vyučování na ZUŠ a historickému vhledu do této problematiky. Projektová část představuje vitráž jako specifický námět výtvarné řady v rámci výtvarných činností na ZUŠ. V první části řeší organizaci, přípravu a částečnou realizaci vyučovacích jednotek. Ve druhé části projektové práce jsou popsány jednotlivé výukové lekce a jejich reflexe. Součástí je také obrazová fotodokumentace uskutečněných hodin.
Stopy zmizelého sousedství. Výtvarný projekt pro 1. stupeň ZŠ.
RUTOVÁ, Radomíra
Tato diplomová práce představuje teoretický základ a praktický materiál pro učitele výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy. Její podstatou je realizace tématu zmizelých obcí mikroregionu Temelínska v podobě řady výtvarných prací s žáky prvního stupně základní školy. Jednotlivé oblasti tématu jsou nejprve rozvíjeny v teoretické části, která přibližuje obecně zmizelá místa, historii daných obcí a dále se věnuje projektové výuce ve výtvarné výchově. Na teoretickou část navazuje část praktická obsahující konkrétní výtvarnou řadu, ve které jsou zdokumentovány jednotlivé výtvarné lekce. Celá práce je doplněna o obrazové přílohy.
,,Voda" - tematická řada ve výtvarné výchově pro střední školní věk
KALKUŠOVÁ, Veronika
Teoreticko - projektová diplomová práce se zabývá zpracováním tematické výtvarné řady s názvem ,,Voda" a její realizací v rámci lekcí výtvarné výchovy dětí středního školního věku na základní škole. Na teoretickou část, jež přináší obecný vhled do problematiky vody nejen ve výtvarném umění a projektového vyučování, navazuje část projektová, která se skládá ze sedmi navržených výtvarných lekcí. Projektová část rovněž zahrnuje popsané realizace a didaktickou analýzu jednotlivých lekcí. Diplomovou práci doplňují v samotném závěru obrazové přílohy vztahující se k teoretické části, fotodokumentace dílčích lekcí a navržené strukturované přípravy.
"Zahrada". Výtvarná řada ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ.
KRONEISLOVÁ, Anna
Tato diplomová práce se zabývá vytvořením výtvarné řady pro žáky 1. stupně ZŠ na téma zahrady. Práce je rozdělena na dvě hlavní části, teoretickou a projektovou. V teoretické části se nejprve věnuje zahradě v kontextu historie zahradního umění a námětu zahrady v žánrové a intermediální tvorbě. Následující část se věnuje propojení tématu zahrady s kurikulárními dokumenty a zahradě jako motivu a médiu pro výtvarné vyučování na 1. stupni ZŠ. Další kapitola se věnuje metodě projektového vyučování a využití výtvarných řad ve výuce výtvarné výchovy. V projektové části se pak tato práce věnuje vytvoření tematické řady "Zahrada vypráví", která obsahuje popis přípravy a realizace pěti lekcí vytvořených na téma zahrady. Cílem této řady je přiblížit dětem prostředí zahrady pomocí výtvarných aktivit.
Hranice. Výtvarná řada pro 2.stupeň ZŠ.
SKAMENOVÁ, Tereza
Diplomová práce zpracovává téma hranice a obsahuje výtvarnou řadu, která je zaměřena na rozvoj sociálního vnímání a myšlení žáků 2. stupně ZŠ. Obsahem teoretické části kvalifikační práce je zmapování tématu hranice ve společnosti. Začátek práce objasňuje hranice z pohledu psychologie. Poté jsou představeny způsoby zpracování tématu ve výtvarném umění. Vyzdvihnuty jsou především ty osobnosti výtvarného umění a umělecké styly, které se staly inspirací pro vytvoření výtvarné řady. Díla umělců jsou chronologicky řazena do uměleckých směrů a významově objasněna s ohledem na dobové, kulturní a sociální souvislosti. Další část práce je věnována školnímu kurikulu a možnostem zařazení zvoleného tématu do výuky předmětu výtvarná výchova v rámci ŠVP školy, na které byl projekt realizován. V závěru teoretické části je nastíněna historie projektové výuky a postup při tvorbě výtvarné řady.Obsahem projektové části je soubor sedmi lekcí na téma hranice, které jsou zaměřeny na práci s různými technikami. Celý projekt se odvíjel od vnímání a porozumění problematice hranice žáky základní školy v průběhu jednotlivých lekcí. Průběh lekcí a jejich obsah je popsán chronologicky. V závěru praktické části jsou představeny další možnosti, jak lze dle autorky kvalifikační práce využít tématu hranice pro další zpracování.
Příroda jako výtvarná dílna
Plecitá, Kateřina ; Skarlantová, Jana (vedoucí práce) ; Brejcha, Šimon (oponent)
Anotace: Diplomová práce se zabývá možnostmi propojení výtvarného umění s přírodou. Teoretická část vychází z Rámcově vzdělávacího programu, sleduje úlohu výtvarné výchovy a didaktické prostředky k dosažení stanovených cílů. Zvláštní pozornost je věnována projektové problematice výuky s návazností na ekologickou výchovu, mezipředmětové vztahy a vývoj směrů výtvarného umění pracujícího s přírodou se zaměřením na zemní umění. Praktická část obsahuje tři metodické řady výtvarných aktivit se žáky 1. stupně. Součástí diplomové práce je obrazová dokumentace jednotlivých realizovaných činností na přiloženém CD.
Stín a stínohra - výtvarná řada ve výtvarné výchově na základní umělecké škole.
TICHÁČKOVÁ, Barbora
Diplomová práce je věnována teoretickému uvedení stínu jako svébytného námětu a výrazového elementu v dějinách výtvarné kultury s přesahem do dramatického umění, filmu a fotografie a také specifikaci stínohry jako expresivního média. Práce se rovněž zabývá popisem stínu z hlediska optiky a vizuální percepce, odpovídá na otázku, co je to stín. V diplomové práci není opomenuta analýza tradiční i moderní symboliky vztahující se k fenoménu stínu. Nemalá část práce je věnována didaktické analýze tématu a stručné charakteristice výtvarně - projektových metod a výtvarných řad ve VV s ohledem na praktické vyústění práce. Součástí diplomové práce byla příprava, realizace a dokumentace vlastní výtvarné řady (souboru výtvarných lekcí) na téma "Stín a stínohra" na druhém stupni základní školy.
Fenomén zátiší ve vývoji výtvarného umění a jeho využití ve výtvarné výchově na 1.stupni ZŠ.
SODOMKOVÁ, Soňa
Cílem této diplomové práce je objasnění pojmu zátiší, nastínění jeho vývoje v kontextu výtvarného umění od starověku po současnost. V práci se zaměřím na specifikaci vybraných obsahových a formálních proměn zátiší s nástinem možností využití jejich výchovně-vzdělávacího potenciálu pro praxi výtvarné výchovy na základních školách. Tato práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá historií, základními principy a technikami zátiší ve výtvarném umění a jeho světovými a českými představiteli. Praktická část obsahuje reálnou aplikaci tématu zátiší v hodinách výtvarné výchovy a jeho následné možnosti využití.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.